Armata Română scoate la licitație o serie de vehicule. E vorba despre bătrânele ARO pe care le-am tot văzut pe străzi și scot fum negru gros.
Potrivit unui anunț de licitație postat pe site-ul Romtehnica, pe 19 octombrie 2023, Armata Română scoate la licitație o serie de vehicule. Printre care 6 mașini Aro 243 D (autoșasiu) și 5 camioane DAC (autoșasiu), toate cu vechimi de 30-40 de ani.
Un autoșasiu Aro 243 D, fabricat între 1983 și 1991, este scos la licitație la un preț de pornire de 8.500 lei, adică 1.700 euro. Mașinile aparțin unei unități militare din Bârlad.
Armata Română scoate la licitație o serie de vehicule. E vorba despre bătrânele ARO pe care le-am tot văzut pe străzi și scot fum negru gros
Camioanele DAC au prețuri de pornire 11.315 lei (2.260 euro) și 12.784 lei (2.550 euro). Este vorba despre 4 camioane DAC 10215 FA, de la unități militare din Lungești și Cernavodă. Și un camion DAC 444T de la o unitate din București.
Citește și: FOTO Un remorcher DAC 8×8, cu singurul diesel „inventat” de români, încă servește în Armata Română
Spre comparație, o bicicletă electrică pliabila Ulzomo Dunes 20 E-bike, cu motor de 750 W, autonomie de până la 120 km. Și viteza maximă de 40km/h costă în jur de 7.000 lei. Iar o bicicletă electrică Ghost E-Teru Essential cu motor de 250 W ajunge vreo 14.500 lei.
Primul model al seriei a fost 240, un model decapotabil
Familia Aro 24, inspirată după modelul Fiat Campagnola, a apărut pe piață în 1972. Urmându-i IMS-ului, primului off-roader românesc. Iar modelul Aro 244 cu 4 uși și „hayon” a fost lansat în 1977.
Primul model al seriei a fost 240, un model decapotabil, cu 2 usi și prelată, suspensie independenta pe puntea față. Cutie de viteze cu 4 trepte, cutie transfer, tracțiune integrală, motor pe benzină de 2500 cmc și 75 cai putere.
Exporturile au început după anul 1973, însă modelele de export aveau alte motoare pentru a corespunde normelor de poluare. În anul 1975 este lansat modelul 241, un model decapotabil cu 4 usi. Apoi modelul 243, cu caroserie spate complet închisă, asemănător cu 240. Acest model avea opțional geamuri și avea în total 8 locuri sau perete despărțitor și spațiu pentru marfă.
În anii 1976-1977 sunt lansate modelele 244, cu 5 uși, și 320, o camionetă bazată pe un șasiu alungit de Aro 24.
În 1977, Aro 244 a apărut cu un motor pe benzină de 2.5 litri și 75 cai putere. Iar în 1978 a primit motorul diesel „de Brașov”, D127, cu o cilindree de 3.1 litri și 68 cai putere. Diesel-ul „de Câmpulung”, D27, a intrat în gamă abia în 1985, avea 2.6 litri și 69 cai putere.
În anul 1985, se introduce cutia de viteze în 5 trepte pe Aro 24, precum și, opțional, sistem de frânare cu discuri pe puntea față.
În anul 1985 este lansat și motorul diesel de Câmpulung, D27, cu o capacitate de 2,6 litri și 69 cai putere. Dar acest motor nu a fost foarte apreciat deoarece avea probleme de pornire pe timp de iarnă.
În 1985 au apărut două modele pentru armată, DAC 443T și DAC 444T
Camionul militar DAC 10215 FA este derivat din modelul Roman R 10215 FA. Este echipat cu un motor MAN, tractiune 4X4 și are o sarcină utila de 10.000 kg.
La începutul anilor 1980, Ministerul Apărării Naționale a sesizat Uzinei de Autocamioane Roman Brașov faptul că autovehiculele Roman Diesel de tip R 10215 și R 12215 nu îndeplinesc toate cerințele pentru activitățile militare și a solicitat fabricarea unor noi autocamioane.
În 1985 au apărut două modele pentru armată, DAC 443T și DAC 444T, care sunt asemănătoare în proproție de 90%.
Tracțiunea este integrală (față-spate), iar motorul este de 215 cai putere, de tip MAN D2156 HMN 8, cu șase cilindri în linie.
DAC 444T este un autocamion utilitar, off-road, cu o punte față și una spate, care și-a dovedit eficiența în exploatare pe teren accidentat dar și în activitatea de transport. Autovehiculul este echipat cu o cutie de viteze AK6-80 fără reductor, cu șase viteze pentru mersul înainte și una pentru mersul înapoi.