De ce Bacalaureatul este o lovitură puternică pentru autiști! Strigătele disperate ale părinților. Ministrul Educației, recunoaște că elevii cu autism au capacitate intelectuală sporită!
De ceva vreme, asociațiile care sprijină copiii cu probleme de sănătate, fac solicitări către Ministerul Educației pentru revizuirea Legii învățământului. Reprezentanții asociațiilor, spun că pentru elevii cu CES, programa școlară este adaptată nevoilor speciale. Cu toate că micuții, și așa cu probleme, se confruntă cu rigiditatea Legii la finalizarea studiilor.
De ce Bacalaureatul este o lovitură puternică pentru autiști! Strigătele disperate ale părinților. Ministrul Educației, recunoaște că elevii cu autism au capacitate intelectuală sporită!
”Pe perioada studiilor, copiii cu CES, au programă adaptată nevoilor speciale. Au însoțitor la școală, dar la examene se schimbă situația. Vorbim aici de un impediment. Acela că, la examene, fie Capacitate, fie Bacalaureat, fie examen la vreo instituție de învățământ superior, sau școală de meserii, ei au subiecte comune.
CITEȘTE ȘI. ARGEȘ. Se deschide un campus profesional. Care e localitatea norocoasă cu o așa investiție imensă!
Nu se poate ca un elev cu CES să poată susține un examen de nivel înalt. Noi solicităm si pentru examene, subiecte adaptate nevoilor speciale. În acest sens, de la nivelul Capitale în jos, toate asociațiile de profil, au făcut petiții către doamna ministrul Ligia Deca. Dânsa este singura care poate să schimbe ceva”, spune reprezentantul Asociației Autism Argeș, Georgeta Toma.
Pe perioada studiilor, copiii cu CES, au programă adaptată nevoilor speciale
Pentru că astăzi, la Câmpulung, ministrul Alina Gorghiu, a invitat-o pe ministrul Ligia Deca, reprezentanta acestei asociații din Argeș, a dorit să discute cu aceasta.
În cadrul unei conferințe de presă desfășurate la PNL Câmpulung, Georgeta Toma a întrebat ministrul Educației, care crede dumneaei că este soluția de rezolvare a acestei probleme.
De asemenea, Toma a precizat că este vorba de foarte mulți copii și părinți care au această problemă. Un alt impediment este faptul că, la examen, chiar dacă elevul cu CES are însoțitor, acesta nu este cel pe care copilul îl cunoaște.
CITEȘTE ȘI. Elevii și studenții primesc câte 200 de euro. Trebuie să facă acest lucru urgent!
La examen în Procedura cu privire la asigurarea condițiilor de egalizare a șanselor pentru elevii cu deficiențe de vedere, deficiențe de auz și tulburări de neuro-dezvoltare care susțin examenele naționale, la art.18, alin 7 și următoarele, se prevede faptul că:
”Pentru candidații care beneficiază, la data aprobării prezentei proceduri, de suportul unui însoțitor, pe perioada probelor, părinții/tutorii legali instituiți/reprezentanții legali ai elevilor/elevii majori, menționează, în cererea depusă, prezența însoțitorului în sala de examen.
Copiii cu probleme, sunt printre noi
Însoțitorul poate fi: un cadru didactic itinerant și de sprijin, un cadru didactic cu specializarea Psihopedagogie specială/Psihologie/Pedagogie familiarizat cu problematica deficienței elevului, desemnat de ISJ/ISMB sau un psiholog/specialist-terapeut personal al elevului, la propunerea părinților/tutorilor legal instituiți/reprezentanților legali.
În cazul candidaților cu deficiență de auz, însoțitorul este înlocuit de interpretul limbajului mimico-gestual.
Accesul însoțitorilor în centrul de examen este permis în baza unei delegații emise de către ISJ/ISMB, cu respectarea condiției de a nu preda disciplina de examen pentru care asigură însoțirea candidatului în sală și nici la clasa din care provine acesta.
CITEȘTE ȘI. Lovitură puternică pentru șoferi. Mii de mașini second-hand vor radiate automat!
Alin. 8. Toate persoanele care au acces în sălile de examen, în calitate de însoțitori, interpreți ai limbajului mimico-gestual, profesori asistenți etc. pentru a oferi sprijin elevilor cu deficiențe, conform mențiunilor din secțiunile precedente ale prezentei proceduri, nu trebuie să fie în situație de incompatibilitate, respectiv să nu aibă rude sau afini până la gradul al IV-lea printre elevii care participă la respectiva sesiune de examen.
LIGIA DECA. Eu sunt deschisă vizavi de ce alte măsuri putem să luăm în aşa fel încât ei să fie sprijiniţi
Alin. 9. Cadrul didactic itinerant și de sprijin/cadrul didactic cu specializarea Psihopedagogie specială/Psihologie/Pedagogie, desemnat de către ISJ/ISMB în calitate de însoțitor al elevului poate face parte, ca asistent, din comisia de examen.”
Aceste aspect nu îi ajută pe copii. Solicitarea asociațiilor este ca însoțitorul copilului să fie adultul pe care cel asistat îl cunoaște.
Este știut faptul că, la copiii sau adolescenții cu CES, persoana însoțitoare trebuie să fie cea cu care respectivul s-a învățat, să fie familiarizat cu însoțitorul. În altfel de condiții, copilul poate să aibă diverse reacții, iar însoțitorul necunoscându-l, nu știe cum să îl liniștească. Acest aspect fiind un minus pentru copilul cu CES.
De ce Bacalaureatul este o lovitură puternică pentru autiști! Strigătele disperate ale părinților. Ministrul Educației, recunoaște că elevii cu autism au capacitate intelectuală sporită!
Pentru că de Georgeta Toma, de la Asociația Autism Argeș, ministrele, Gorghiu și Deca au fost impresionate, cele două doamne, au discutat personal cu Toma. Este foarte posibil ca, Ministrul Deca, să consulte experții din cadrul Ministerului și, să facă o schimbare.
Copiii cu probleme, sunt printre noi. Ei devin, dacă nu îi ajutăm, cu pensii de handicap, circa 1200 de lei. Trebuie ajutați să poată să aibă și ei o viață. Așa cum conducerile ajută etnicii, să îi ajute și pe acești copii, ai căror părinți doresc un singur lucru.
Un lucru la care noi, sau voi, părinții cu copii sănătoși, nu ne-am gândit! Sună cam așa:
”Nu pot să plec dincolo, până nu știu că el sau ea, are un drum. Ce va face copilul dacă nu mă lupt acum pentru viitorul lui. Eu și tatăl lui vom pleca, sau muri, copilul trebuie să aibă drumul lui. De asta mă zbat, de asta fac imposibilul, posibil!”
Dacă ești părinte, înțelegi. În viață nu îți alegi părinții sau copiii. Alegerile pe care le faci sunt din cele mai simple. În viață, primești ce îți dă Dumnezeu. Un copil sănătos, un copil cu probleme, amândoi trebuie puși pe drumul lor. Dacă la primul e mai ușor, hai ca, pe cel de-al doilea să îl ajutăm, domnilor miniștrii!
CITEȘTE ȘI. VIDEO. Locurile secrete din Câmpulung Muscel de unde poți vedea orașul de la înalțime
Ministrul Educaţiei Ligia Deca a precizat că, luni, examenul de Bacalaureat certifică nişte competenţe ale absolventului, iar subiectele nu sunt grele şi sunt create pentru nivelul mediu. „Putem discuta despre cele mai potrivite măsuri de sprijin tocmai pentru că acei elevii cu tulburări din spectrul autist au o capacitate intelectuală sporită. Este vorba doar despre adecvarea la particularităţile lor”, a mai spus ea.
Examenul de Bacalaureat testează competențe
„Examenul de Bacalaureat certifică nişte competenţe ale absolventului. Aceste competenţe, pentru a putea fi recunoscute şi în ţară, dar şi de către partenerii noştri europeni, trebuie să fie garantate. De aceea subiectele nu variază, dar variază mijloacele de sprijin pentru ca acei copii care au cerinţe educaţionale speciale să poată să îndeplinească standardul de evaluare.
Asta înseamnă timp prelungit, măsuri şi materiale ajutătoare, tocmai în ideea în care diploma pe care ei o obţin să nu poată fi contestată de nimeni. Eu sunt deschisă vizavi de ce alte măsuri putem să luăm în aşa fel încât ei să fie sprijiniţi să se respecte particularităţile de învăţare pe care eu le au, dar cred că este nevoie să păstrăm încrederea în diploma pe care un absolvent de liceu o obţine”, a explicat Ligia Deca, într-o conferinţă de presă susţinută, luni la Câmpulung Muscel.
Urmărește știrile Ziarului din Muscel și pe pagina de Facebook, pe grupul Cititorii Ziarului din Muscel, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp.