Cel mai important rol al comunicarii este cel de a împărtăşi informaţii şi cel de a creea relaţii între persoane. Metodele/modurile de comunicare sunt atât de diverse încât putem spune că trăim într-un mediu de comunicare permanentă, care ne influenţează viaţa zi de zi, atât pozitiv cât şi negativ. Comunicarea este inevitabilă, dar şi ireversibilă, totodată. Relaţia de comunicare se întemeiază fie pe egalitate, fie pe diferenţă. Comunicarea eficientă foloseşte un limbaj comun pentru ambii parteneri. Este foarte important a lua în calcul şi experienţa de viaţă a fiecăruia dintre noi întrucât pot apărea diferenţe de limbaj care îngreunează transmiterea mesajului. Pentru a verifica dacă mesajul transmis a fost înţeles, putem proceda la parafrazări şi întrebări suplimentare.
Cum putem interacţiona eficient cu anumite tipuri de personalităţi
Cu indivizii cu personalitate narcisistă este bine să nu facem referire la realizările/oportunităţile personale, nu trebuie să dăm dovadă de slăbiciune în trucurile sale de seducţie, însă, ca să putem relaţiona cu acestea, trebuie respectate cu stricteţe regulile impuse de ele, fără a le aduce critici. Trebuie exprimat acordul cu aceste persoane, atunci când suntem convinşi de către acestea că nu mint.
Persoanelor caracterizate de personalitate obsesională le place să le fie apreciat simţul organizatoric, rigurozitatea, trebuie să li se demonstreze că pot conta pe alte persoane. De obicei, se recomandă ca acestora să nu li se aducă critici în ceea ce priveşte modul de organizare şi gândire decât dacă există argumente şi probe foarte puternice. Acestor persoane nu trebuie să li se arate prea multa afecţiune.
În relaţiile cu persoanele având personalitate dependentă este bine să li se ceară sfatul, să le fie lăudate iniţiativele şi aşa sunt ajutate să treacă peste eşecuri dându-le senzaţia că nu s-a întâmplat nimic. Nu trebuie lăsate să se descurce singure, nu trebuie să le fie criticate iniţiativele şi nu trebuie să li se acorde ajutor de fiecare dată când doresc/cer, deoarece cu timpul, vor deveni dependente de ceilalţi.
Persoanelor cu personalitate evitantă este bine să li se propună sarcini cu un grad ridicat de dificultate ascendent, trebuie să li se arate încredere/interes faţa de părerile lor, nu trebuie ezitat să li se ofere ajutor şi suport. Nu trebuie criticate sau ironizate şi trebuie să li se acorde încredere.
Tehnici moderne de comunicare eficiente în relaţiile cu clienţii puţin mai agresivi: evitarea capcanei în care să ne atragă clientul, nu ignorăm ce simte clientul, stăm departe de “oala care stă să sară în aer”, trebuie vorbit cu calm şi răbdare, empatizarea cu clientul. ŞOVU GEORGICA