Academia de Advocacy şi membrii Coaliţiei 52 au susţinut o conferinţă de presă în Piteşti, prin care au prezentat rezultatele cercetării – M-am decis să mă implic, România 2015, evidenţiind, cu precădere, concluziile monitorizării aplicării L52/2003 republicată în 2013 privind transparentă decizională a autorităţilor publice, într-o arie naţională. Cea care a moderat conferinţa de presă a fost Olimpia Doru, cunoscută la nivelul judeţului Argeş, ca un om de succes în afaceri dar şi în politică.
,,Trebuie să înţelegem că, în afară de familie şi serviciu, mai avem şi viaţă civică prin care ne valorificăm drepturile conferite de calitatea de cetăţeni şi contribuabili. Aici relaţionăm cu autoritatea publică. De câte ori nu ne surprinde spargerea unei străzi, tăierea unor copaci, eliminarea unor spaţii verzi sau construirea unui bloc într-un cartier de case? N-ar fi trebuit să fim întrebaţi sau consultaţi înainte? Poate am fi avut alte sugestii. Puterea noastră se manifestă prin activism şi intervenţie. Legea L52/2003 privind transparenţa decizională în administraţia publică ne oferă şansa de a propune argumentat, ce este convenabil pentru noi în orice proiect de act normativ al unei autorităţi publice, înainte de a se lua decizia” — Olimpia Doru, membru Academiei de Advocacy. În spiritul acestui crez, prezenta cercetare este rezultatul monitorizării lunare, a aplicării L52/ 2003 modificată în 2013 privind transparenţă decizională în administraţia publică din România, în perioada februarie — octombrie 2015, prin intermediul platformei online “M-am decis să mă implic!” -www.implicare-L52.ro, activitate a Proiectului Campaniile Coaliţiei 52 — conştientizare, monitorizare, consolidare, influenţare, proiect finanţat prin granturile SEE 2009 — 2014, în cadrul Fondului ONG în România, www.eeagrants.org, www.fondong.fdsc.ro.
Efortul de mobilizare, voluntar, depus de reprezentanţii organizaţiilor legal constituite şi al cetăţenilor României, a avut în vedere, cu precădere, următoarele: intensificarea aplicării prevederilor L52/2003 modificată în 2013. Evidenţierea interacţiunii dintre societatea civilă şi autorităţile publice, în ceea ce priveşte operaţionalizarea lunară a prevederilor L52/2003 modificată în 2013, privind transparenţa decizională a administraţiilor publice. Prin această analiză, s-a urmărit atât calitatea dialogului între instituţiile publice şi societatea civilă — rezultat din analiza ratei de răspuns la solicitările adresate, cât şi transparenţa decizională şi implicarea societăţii civile în procesul decizional — rezultată din analiza pe conţinut a răspunsurilor primite. În total au fost trimise, în lunile februarie-octombrie 2015, 846 solicitări de informaţii către 17 ministere şi 109 primării. În 55% din cazuri, s-au primit răspunsuri în termenul de 10 zile lucrătoare, în 5% din cazuri s-au înregistrat răspunsuri după expirarea acestui termen, iar în 40% din cazuri nu s-a răspuns deloc. Se observă că ponderea răspunsurilor primite în termen de la ministere este mult inferioară celor primite de la primării.
Mai exact: Ministerele au răspuns în termen de 10 zile lucrătoare în 39% din cazuri, în timp ce primăriile, în 58% din cazuri.
Cele mai transparente autorităţi publice sunt primăriile Hunedoara, Medgidia, Buzău, Tulcea, Braşov, Adjud, Sector 3, Sector 2 şi Lugoj.
Dintre ministere, cea mai bună situaţie o înregistrează Ministerul Muncii, Familiei, Protecţiei Sociale şi Persoanelor Vârstnice, care a răspuns în termen, tuturor solicitărilor primite.
La polul opus, Ministerul Tineretului şi Sportului, Ministerul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei Naţionale, Ministerul Economiei, Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice nu au răspuns nici uneia din solicitările transmise. De asemenea, nu au răspuns niciunei solicitări primăriile din Miercurea Ciuc, Făgăraş, Caracal, Calafat, Blaj, Bârlad, Băileşti.
Raportul cercetării efectuate în perioada februarie-octombrie 2015, nu arată, însă, deloc bine, indiferent că ne raportăm la nivel naţional sau local. Acesta scoate în evidenţă fie necunoaştere suficientă a Legii 52/2003, fie neimplicarea cetăţeanului, poziţia inertă a acestuia la procesul de consultare. În concluzie? ” Încercăm în continuare să dezmorţim lucrurile”, precizează Olimpia Doru, reprezentant al Advocacy Sud Muntenia.
Academia de Advocacy vă invită să fiţi parte activă în efortul comun de responsabilizare a autorităţilor publice în a acţiona şi a răspunde eficient la cerinţele cetăţenilor, pe care îi servesc. Oamenii politici provin din rândurile noastre. Teoretic, dacă au ales să vrea să ne conducă, înseamnă că doresc şi au capacitatea să ne asigure un trai comun, cel puţin decent. În mod practic, dacă noi cetăţenii nu suntem suficient de vigilenţi, dacă rămânem spectatori şi nu ne implicăm activ, aceştia vor considera că deciziile lor sunt corecte şi conforme cu aşteptările noastre. Realitatea ultimilor 25 de ani ne arată că decidenţii şi-au construit o lume a lor, iar noi cetăţenii înregistrăm din ce în ce mai multe nemulţumiri.
La finalul proiectului, comunitatea cetăţenilor active şi implicaţi va atinge peste 500 de cetăţeni şi 250 de reprezentanţi de organizaţii ale societăţii civile, care au exersat instrumentele democraţiei participative, au monitorizat aleşii cu peste 900 de acţiuni concrete, au formulat opinii asupra actelor normative de interes, au dezbătut temele publice care îi preocupă şi s-au implicat în campanii de modificare a reglementărilor defectuoase. Pentru a-şi uni forţele se vor regăsi în comunitatea luptătorilor pentru transparenţă şi respect, denumită Coaliţia 52, fiind în permanentă legatură prin intermediul unei platforme virtuale online, www.implicare-L52.ro.