Elena Lasconi. Am adus bani cât taxele și impozitele voastre pe 50 ani. Le-a scris primărița câmpulungenilor la începutul anului 2023. Mai mult decât atât acest mesaj l-a făcut public și în cadrul unei conferințe de presă.
De mai bine de 30 de ani, la fiecare început de an, primiţi o decizie de impunere pentru plata taxelor şi impozitelor. Pe care le plătiţi cu rigurozitate chiar din prima zi.
Ce s-a întâmplat cu banii dumneavoastră?
A devenit Câmpulungul mai frumos, mai curat, mai prosper, de la an la an, în tot acest timp?
E de datoria mea, în calitate de primar, din respect pentru dumneavoastră, să vă spun cum am cheltuit fiecare leu pe care l-aţi plătit în contul Primăriei.
Dacă v-aş spune că, în anul 2022, o mare parte din banii dumneavoastră s-au cheltuit pe proiecte, adică pe „hârtii”, sunt sigură că aţi fi dezamăgiţi. Însă hârtiile acestea vor salva Câmpulungul. Proiectele acestea îi pot aduce acasă pe câmpulungenii plecaţi la muncă în ţară şi străinătate. Tot aceste hârtii vor transforma Câmpulungul într-un oraş european, în care o să vă placă să trăiţi.
Elena Lasconi. Am adus bani cât taxele și impozitele voastre pe 50 ani
Ele sunt, de fapt, studii, cadastre, documentaţii absolut necesare, esenţiale pentru a accesa fonduri europene. Iar fondurile europene sunt salvarea noastră.
Practic, am investit banii pe care dumneavoastră i-aţi plătit în 2022 pentru a atrage de 50 de ori mai mulţi bani din fonduri europene pentru dezvoltarea oraşului. Mai mult, cea mai mare parte a banilor cheltuiţi pe documentaţiile realizate din taxele şi impozitele dumneavoastră se întorc din nou în bugetul local după aprobarea proiectelor. Așadar, după semnarea contractelor se poate spune că nu am cheltuit nimic.
Anul 2022 a fost anul accesării de fonduri europene pentru Câmpulung. Am depus proiecte pe fonduri europene, norvegiene şi guvernamentale în valoare de peste 500 milioane de lei, adică taxele și impozitele tuturor câmpulungenilor pe 50 de ani.
Elena Lasconi. Am adus bani cât taxele și impozitele voastre pe 50 ani
Deja am semnat contracte de finanţare pentru jumătate dintre ele. Concret, avem banii. Anul acesta, am început procedura de achiziţie şi sunt încrezătoare că vom atribui o parte din lucrări şi unele dintre ele vor fi finalizate până în luna decembrie.
Nu am ratat nicio axă de finanţare. Aşa că am depus proiecte de eficientizare energetică, mobilitate urbană, digitalizare, extindere reţea gaze, apă, canalizare, asfaltare, dotare Spital şi Policlinică cu aparatură de ultimă generaţie, educaţie, cultură.
În primul rând, cel mai important lucru este să obţinem banii. Pentru asta e nevoie de multe hârtii (cadastre, studii, etc.). După semnarea contractului de finanţare, urmează alte proceduri dificile, greoaie, proceduri de achiziţie.
Astfel că, din momentul în care elaborăm primul document şi până în momentul în care începe efectiv lucrarea, trece un an şi jumătate, dacă lucrurile merg unse. Spre exemplu, pentru proiectul de schimbare a lămpilor de iluminat, a durat mai bine de cinci ani de la primul document întocmit şi până când a început, efectiv, schimbarea lor, se arată în scrisoarea primăriței.