Inspectoratul județean este constituit ca serviciul public deconcentrat, în subordinea IGSU, în scopul asigurării managementului situațiilor de urgență pe tipurile de risc din competență.
Organizarea și funcționarea inspectoratului se bazează pe principiile legalității, autonomiei, împărțirii administrativ – teritoriale, deconcentrării și descentralizării responsabilității corelării cerințelor și resurselor, cooperării și solidarităţii; este o structură specializată să execute misiuni de prevenire, monitorizare și gestionare a situațiilor de urgență din zona de competență.
Obiectivele generale îndeplinite de instituția noastră sunt:
- Consolidarea rolului de autoritate în domeniul situațiilor de urgență.
- Consolidarea capacității de pregătire în domeniul situațiilor de urgență a populației, autorităților, instituțiilor și operatorilor economici privați, în special cei care gestionează infrastructură critică.
3.Consolidarea și dezvoltarea capacității operaționale și de răspuns.
- Consolidarea capacității umane, logistice și administrative.
- Punerea în aplicare a prevederilor OUG 41 / 28.06.2016 privind simplificarea documentelor la nivelul administrației publice centrale, modificarea și completarea unor acte normative.
În perioada 01.01 – 30.06.2017, inspectoratul a fost solicitat pentru a interveni la 9552 evenimente ( în medie 53 pe zi), din care: 2791 acțiuni situații de urgență și 6761 acțiuni SMURD, în creștere cu 12 % față de cele 8529 evenimente înregistrate în semestrul I 2016.
Una dintre situațiile gestionate cu succes de către Pompierii Argeșeni a fost accidentul din data de 29.06.2017, orele 21.30, pe DN73A, pe raza localității Dâmbovicioara, sat Valea Urdii, jud. Argeș s-a produs un accident rutier în care a fost implicat un autocamion ce transporta materiale și 13 militari, care a părăsit partea carosabilă și s-a răsturnat într-o râpă la aproximativ 30- 40 m adâncime.
Accidentul rutier s-a produs într-o zonă montană, în zonă cu relief accidentat, cu pante cu declivitate mare făcând ca intervenția forțelor participante să se desfășoare în condiții foarte dificile ( intervenție pe timp de noapte, vizibilitate redusă, pericol de accidentare a personalului ), având în vedere modul de poziționare a autovehiculului, numărul de victime foarte mare, pentru unele dintre acestea fiind necesară efectuarea operațiunilor de descarcerare și evacuarea foarte dificilă din zona de pericol.
Din accident a rezultat decesul a 3 persoane și rănirea a 9 persoane cu diferite politraumatisme, iar a 10 victimă a refuzat acordarea îngrijiri medicale.
Printre realizările aferente primului semestru al anului 2017, amintim:
– Testarea și îmbunătățirea sistemului de înștiințare alarmare la nivelul județean în urma exercițiului PROCIV 2016.
– Formularea propunerilor pentru îmbunătățirea sistemului managementului situațiilor de urgenta, de către instituțiile abilitate.
– Scăderea timpilor de intervenție prin crearea unor noi puncte de lucru : Punctul de Lucru Rociu și Punctul de Lucru Cota 2000.
– Achiziționarea tehnici pentru intervenție la calamități desfășurate prin programul MULTIRISC constând într-un „container”, dotat cu accesorii de căutare salvare deblocare căi de acces și descarcerare.
– Achiziționarea unei autospeciale cu apă și spumă cu capacitate de 9000 L prin
RSL 1.
– Echipa ISU Argeș formată din cadre militare au obținut locul I la Concursurile Serviciilor Profesioniste pentru Situații de Urgență Faza Zonală care s-a desfășurat în localitatea Câmpulung sub coordonarea IGSU.
– Acordarea asistenței tehnice de specialitate autorităților publice locale și directoriilor de școli în domeniul avizării/ autorizării pentru instituțiile de învățământ care necesită obținerea acestora.
Totodată, ISU Argeș s-a implicat activ în recrutarea și pregătirea voluntarilor fiind încheiate un număr de 33 contracte de voluntariat iar 26 dintre voluntari au susținut primul modul de prim – ajutor, acțiune declanșată la nivel național de D.S.U prin programul Salvator din Pasiune.