EXPO MILANO 2015 – Enel a contribuit la crearea primului oraş inteligent complet electric din lume!
Inovaţia este cuvântul de ordine la Expo Milano 2015, iar Enel a contribuit, în cadrul expoziţiei, la crearea primului oraş inteligent complet electric din lume capabil să satisfacă nevoile energetice ale unui număr de 100.000 de oameni. Oraşul inteligent de la Expo Milano are o capacitate instalată de 75 MW, gândită pentru un consum zilnic estimat de 1.000.000 kWh, 100 posturi de transformare de medie tensiune ce furnizează energie electrică pavilionului, 100 de staţii de încărcare pentru vehiculele electrice (30 în zona Expo şi 70 în afară), 8.500 de becuri cu LED-uri Archilede, care vor ilumina zona de expoziţie şi care vor economisi circa 280.000 kWh, aproximativ 36% din consum, un sistem de stocare, care va optimiza fluxul local de energie (270 kW), un centru de operare a reţelei inteligente, care va fi activ 24 de ore pe zi şi un showroom pentru vizitatori. Reţeaua inteligentă este echipată cu un sistem avansat de control şi protecţie de la distanţă şi implementează o reţea de medie tensiune în buclă închisă, care va asigura o înaltă calitate a serviciilor, datorită măsurilor automate ce izolează părţi ale reţelei afectate de eventualele defalcări şi, drept urmare, evită întreruperile de servicii pentru clienţi şi vizitatori. Fiecare pavilion are propriul sistem de management al energiei, care permite vizitatorilor să ia parte la utilizarea energiei şi care combină tehnologie de ultimă oră ce monitorizează şi controlează consumul şi necesarul de energie, optimizează fluxurile energetice şi integrează atât instalaţii de energie regenerabilă, cât şi sisteme de stocare. Compania de energie este, de asemenea, prezentă la Expo Milano cu un pavilion interactiv care, într-o pădure virtuală iluminată, permite vizitatorilor să vadă interiorul unei camere de control al oraşului inteligent, care este centrul nervos al acestui oraş, în care tehnicieni şi experţi interacţionează cu diferite tehnologii prin care se gestionează fiecare centrală.
Pavilionul Braziliei – EXPO MILANO 2015
Primul dintre cele cinci pavilioane pe care vi le recomandăm este cel al Braziliei, pe care de altfel nu prea este posibil să-l ratezi imediat când începi să avansezi pe Decumano, principalul bulevard al Expo Milano 2015. Iar motivul este faptul că intrarea în pavilion se face pe o plasă întărită, care pare să atragă vizitatorii ca un magnet. Înainte de a urca pe ceea ce pare a fi cel mai mare loc de joacă de la Expo Milano, este recomandabil să citiţi instrucţiunile de pe peretele din partea stângă, printre şi menţiunea “Săritul nu este permis!”, chiar dacă v-ar putea face să zâmbiți. Oamenii nu prea cad în timpul ascensiunii pe plasa de la intrarea pavilionului Braziliei — și oricum siguranța nu le-ar fi pusă în pericol, pentru că plasa de deasupra este întărită cu una de sârmă aflată chiar dedesubt—, dar ținând cont că zeci de oameni fac acest drum în același timp ați putea antrena o cădere în lanț, care nu este chiar lucrul la care s-au gândit arhitecții când au realizat acest simbol pentru multiculturalitatea Braziliei. Întregul concept al arhitecților Arthur Casas și Marko Brajovic este de a prezenta pluralismul Braziliei prin intermediul unei rețele descentralizate, flexibile și ușor de parcurs, din care fac parte peste 130 de construcții menite să ilustreze teme precum nutriția, agricultura familială, gestionarea pădurilor și integrarea între agricultură și creșterea vitelor. Un punct de atracție în pavilionul Braziliei este și spațiul dedicat culturii și nutriției, unde puteți admira operele lui Ernesto Neto, Candido Portinari, Caetano Dias sau Vik Muniz. Nu în ultimul rând, o atracție este și spațiul de la ieșirea din pavilionul Braziliei, în care este expusă marea varietate de plante cultivate în cea mai mare țară din America Latină. Spațiul expozițional al Braziliei a fost realizat din module prefabricate și materiale reciclabile certificate, într-un concept arhitectural care încearcă să demonstreze că este posibil să creezi semnificație și conținut cu puține resurse și cu impact de mediu redus.
Pavilionul Coreei de Sud – EXPO MILANO 2015
Al doilea pavilion pe care vi-l recomandăm este cel al Coreii de Sud, o impresionantă structură de culoare albă inspirată de un vas de porțelan tradițional numit “Ulciorul lunii/The Moon Jar”. Ca și alte lucruri care poartă marca acestei țări, și pavilionul de la Expo Milano 2015 reprezintă un amestec bine integrat de tradiție și înaltă tehnologie, între care se realizează în permanență o tranziție organică. Conceptul acestui pavilion este “Hansik, mâncare pentru viitor: Ești ceea ce mănânci” și presupune o serie de alte întrebări adiacente adresate vizitatorului, precum “Cum vei mânca?”, “Ce vei mânca?”, “Cât timp vei putea face acest lucru?”, plecând de la ideea că alimentația zilnică ne hrănește trupul, reprezintă motorul vieții și definește cultura din care facem parte. Practic, prin expoziția sa de la pavilion, Coreea de Sud explorează posibilitatea de a duce în viitor moștenirea sa culinară tradițională, încercând să demonstreze cum tradiții vechi de secole pot rezolva provocări pentru întreaga umanitate. Tradițiile în cauză se bazează pe convingerea populară că natura este un spațiu care nu trebuie cucerit, ci înțeles și venerat, pentru că în cele din urmă este chiar locul de unde ar trebui să provină răspunsul la provocările întregii umanități. Prima parte a expoziției este dedicată unor lucrări artistice moderniste care ilustrează problemele create de criza alimentară cu care omenirea se confruntă în prezent, abordând teme precum consumul alimentar în exces, supraproducția de produse alimentare procesate și secătuirea resurselor. A doua secțiune a expoziției este dedicată Hansik, denumirea generică a bucătăriei coreene. Aici poate fi văzută o impresionantă “Simfonie a mâncării”, o producție spectaculoasă realizată pe două ecrane mobile manevrate de doi roboți care se deplasează pe șine, care este în fapt un amestec de imagini cu fructe și legume îmbinate armonios pentru a asigura echilibru nutritiv și o alimentație sănătoasă. Tot aici este ilustrat și procesul de fermentație specific Hansik, într-un uriaș “onggi”, vas tradițional de lut pentru păstrarea alimentelor care este îngropat sau păstrat pe sol. Nu în ultimul rând, vizitatorul poate intra într-un imens spațiu de depozitare în care imagini cu diferite mâncăruri tradiționale coreene sunt proiectate pe vasele “onggi”, care sunt încă folosite în regiunile mai tradiționale din Coreea. Totodată, în această secțiune se află și o uriașă sală circulară de 16 metri în diametru cu pereții acoperiți cu vegetație, care își propune să transmită vizitatorului ideea că Hansik este un tip de alimentație “nature-friendly”, sustenabil și bazat pe argumente științifice. La ieșire, vizitatorii interesați pot gusta trei meniuri Hansik, respectiv “armonie”, “vindecare” și “sănătate”, care reprezintă o abordare modernă, experimentală, a unor specialități tradiționale coreene. De asemenea, în spațiul deschis de lângă restaurant puteți vedea un peisaj coreean în miniatură, cu un spectaculos copac în centru și cu câteva iazuri digitale.
Pavilionul Germaniei – EXPO MILANO 2015
Germania se prezintă la Expo Milano 2015 ca o ţară prietenoasă şi bogată în produse savuroase, arătând în acelaşi timp că se plasează în fruntea progresului tehnologic. Sub sloganul “Câmpuri de idei” (“Fields of Ideas”) şi cuvântul de ordine “Fii activ” (Be active”), pavilionul german îi invită pe vizitatori într-o călătorie prin prospera Germanie, care îşi prezintă la expoziţie inovaţiile în materie de hrană, subliniind cât de importantă este o atitudine responsabilă faţă de natură pentru alimentaţia de mâine. Alcătuirea celor 4.933 metri pătraţi pe care este amplasat pavilionul este inspirată din terenurile agricole, câmpiile înflorite transpuse în arhitectura construcţiei, în pantă uşoară, amintind dealurile germane. La realizarea pavilionului s-a recurs la soluţii inovatoare şi durabile: concepţia modernă include materiale tradiţionale, utilizarea raţională a spaţiului şi resurselor, a tehnologiei şi a soluţiilor inteligente. Cel mai folosit material este lemnul. Faţada clădirii permite ventilarea naturală, asigurând astfel niveluri ridicate de eficienţă energetică. Traseul este plin de idei pentru apropierea cu respect a omului de natură, prin teme ca apa, pământul, biodiversitatea şi clima. “Copacii” solari albi, care fac legătura între exteriorul înverzit al pavilionului şi interiorul său, oferă umbră vizitatorilor, iar plantele stilizate de pe acoperişul structurii sunt o metaforă a “germinaţiei ideilor” în vederea rezolvării problemei hranei pentru toţi. Fiecare vizitator primeşte la intrare un seedboard — aparat de ghidaj cu căşti — la care ascultă descrierea pavilionului şi află principalele lui atracţii. I se prezintă proiecte în dezvoltare şi altele puse deja în aplicare, precum şi idei şi sugestii pentru soluţii viitoare de conservare şi salvare a resurselor. Ei descoperă universul hranei din Germania prin ochii a două albine în zbor. Bogăţia agriculturii germane este expusă pe trei domenii diferite: o zonă dedicată degustărilor, cu acces liber, un restaurant cu specialităţi gastronomice şi un altul convivial, tipic german, care reflectă aşa numita “Gemutlichkeit”, cea mai caldă ospitalitate pe care o oferă Germania. “Pavilionul german vizează să sensibilizeze publicul în privinţa importanţei mediului în producţia alimentară. +Be active+ este laitmotivul pavilionului, conceptul urmărind participarea vizitatorilor. Cu cât vor fi mai activi, cu atât amintirile de la expoziţie vor fi mai puternice. Cu acest pavilion, Germania se prezintă ca o ţară fertilă, dinamică, plină de idei şi soluţii care decurg din abordarea cu respect a naturii. Germania de la pavilion este deschisă, atractivă şi amuzantă”, a spus Dietmar Schmitz, comisar general al pavilionului.
În Germania există în prezent circa 231.000 de exploatări agricole, suprafaţa medie a fiecăreia fiind de 45,7 hectare. Este a doua ţară din lume importatoare de produse agroalimentare, iar producţia agricolă a ţării se cifrează la 42,8 miliarde de euro (12,7% din producţia agricolă europeană).
Pavilionul Israelului – EXPO MILANO 2015
Al treilea pavilion pe care vi-l recomandăm este de asemenea unul pe care nu puteți să-l ratați, întrucât este chiar peste drum de cel al României, este vorba de pavilionul Israelului. Acesta, în suprafață totală de aproape 2.400 de metri pătrați, este împărțit în patru zone, dintre care cel mai mult iese în evidență grădina verticală, creație a arhitectului David Knafo, care este practic un perete lung de 70 de metri și înalt de 12 metri, format din secțiuni cultivate cu diverse cereale, precum grâu, porumb sau orez indian, irigate printr-un sistem ingenios în care apa este circulată în fiecare porțiune. Spectacolul plantelor care își vor schimba culoarea și înfățișarea odată cu trecerea anotimpurilor are un puternic impact vizual, care își propune să schimbe imaginea pe care o are în general Israelul, de țară aridă. Însă nu numai grădina verticală îl încântă pe vizitator, ci întreaga experiență vizuală care ilustrează progresele țării în ingineria agricolă, Israelul având o poziție de vârf în sectorul agroalimentar și în combaterea deșertificării. Pavilionul israelian este conceput pentru a oferi o experiență în două etape. Prima dintre ele este un spațiu care folosește filme 3D și efecte multidirecționale pentru a ilustra istoria agriculturii în Israel de la începuturi și până în prezent, unul dintre aceste filme relatând despre programul de reîmpădurire a statului israelian condus de Fondul național evreiesc. În cea de a doua etapă, vizitatorii sunt conduși într-un spațiu în care o constelație de sateliți luminează cerul Terrei, activând fiecare câte un LED cu imagini din diverse țări de pe mai multe continente, care ilustrează modul în care progresele realizate de Israel în agricultură au ajutat lumea. Limba folosită în expunere este italiana, dar fiecare dintre imaginile utilizate dispune de subtitrare în limba engleză. Din pavilionul israelian nu lipsește nici restaurantul, în care se poate asculta muzică tradițională evreiască.