7.8 C
Campulung Muscel
joi, 30 ianuarie, 2025

O așezare secretă a ieșit la suprafață în acest grandios baraj, după ce a apa a secat datorită secetei

Alte Știri

O așezare secretă a ieșit la suprafață în acest grandios baraj, după ce a apa a secat datorită secetei. Imagini care îți taie respirația și sunt așa de rare! Unul dintre cele mai mari lacuri de acumulare din Europa, Vidraru, ascunde o poveste impresionantă.

Un întreg sat a fost scufundat sub apele gigantului realizat în anul 1965. Puţini au văzut valea în care s-au adunat apele lacului de acumulare, înainte ca această construcție să fie gata.

CITEȘTE ȘI. Buldoexcavator: Utilajul versatil în construcții și lucrări de infrastructură

Unul dintre cei care își mai amintesc acele vremuri este medicul hematolog Traian Dumitrescu, în ani 60’ fiind student, pasionat al muntelui și al schiului. Un sat al exploatatorilor forestieri.

Rămășitele satului Cumpăna sălășluiesc acum sub apele Lacului Vidraru. Localitatea a existat acolo încă de pe vremea când a început exploatarea forestieră în zonă, această activitate fiind realizată la început de austrieci.

CITEȘTE ȘI. Importanța întreținerii corecte a mașinii: aspect tehnic și estetic

În jurul anului 1960, o viitură puternică a măturat o parte dintre cele câteva zeci de case. După această viitură, s-a luat măsura începerii construcției barajului.

„Înainte să se construiască barajul Vidraru, în acea vale exista un sat, Cumpăna, cam în dreptul actualei cabane cu același nume. Viitura a măturat o parte dintre construcții, iar cele care au fost mai sus și au rămas în picioare au fost acoperite de apele Vidrarului”, spune dr. Traian Dumitrescu.

CITEȘTE ȘI. Serviciile de închirieri auto – soluția ideală pentru călătorii

Vila Brătienilor și Vila Verde, acoperite de apa Vila Verde aparținea administratorului pădurilor la acea vreme, cei care făceau exploatație forestieră și cărau lemnul la vale cu Mocănița. Casa Autonomă a Pădurilor Statului avea în satul actualmente subacvatic o vilă, numită Vila Verde.

În afară de această vilă mai impunătoare, mai existau case de locuit, un magazin, dar și o vilă de vacanță a familiei Brătianu, care se află acum pe fundul lacului, chiar în dreptul cabanei Cumpăna.

CITEȘTE ȘI. Mesaj dur de la ITP. Lovitură puternică pentru cei care dețin mașini mai vechi de 15 ani

„Când este nivelul apei din Vidraru mai jos, se mai pot vedea fundațiile sub apă, mai ales cele ale Vilei Brătienilor și Vilei Verde. Mai există o construcție lungă, cu birouri, un bufet și un punct de prim-ajutor”, își amintește medicul. Acum toate sunt locuite doar de … pești.

Vagonul sanitar atașat la Mocaniță

O comunitate destul de mare de exploatatori forestieri locuia în zonă, iar pe lângă ei avea de lucru mai mereu și personalul medical, care urca periodic în munți.

Mocănița, simpaticul tren arhaic, pe aburi, era mijlocul de transport folosit atât pentru a căra lemne, cât și pentru pasageri, în scop turistic.

CITEȘTE ȘI. Ce obiective-unicat în România are Câmpulung Muscel. Prima capitală a Țării Românești care se dorește a fi asaltată de turiști

„Mocănița avea stații la Albești, Oești, Corbeni, Valea cu Pești, Buda și, cap de linie, la Cumpăna. La Mocaniță era atașat și un vagon sanitar, care avea pe el o cruce roșie, destinat transportului răniților, al bolnavilor și al personalului medical.

CITEȘTE ȘI. Avem dovezi! Câmpulung Muscel, prima aşezare urbană din România!

De fapt erau două tipuri de vagoane, unul fiind un fel de platformă, iar alt vagon mai de clasa întâi”, povestește Traian Dumitrescu.

Când avea nevoie să plece mai repede decât era programat trenul, vagoanele puteau să se descurce și singure, fără locomotivă. Aveau un fel de frână manuală sau semi-mecanizată, în cazul vagonului mai… luxos.

„Pur și simplu îi dădeau drumul la vale platformei, care avea o frână manuală, sau vagonului mai de lux, care avea un sistem semi-mecanizat. Pleca singur, fără locomotivă, pentru că oricum avea numai de coborât”, spun cunoscătorii.

CITEȘTE ȘI. Statul dă bani pentru ochelari de vedere. Este vorba despre vouchere cu bani mulți pe ele

Din anul 1930, aproximativ, și până când s-a construit barajul, plecau cel puțin trei Mocănițe pe zi. Acum linia este desființată, iar Mocănița nu a mai trecut prin zonă de peste o jumătate de secol, iar satul Cumpăna a dispărut sub ape pentru totdeauna.

sursa foto, Nicolae Dobra din Facebook

CITEȘTE ȘI. Abonează-te la canalul de WhatsApp – Ziarul din Muscel și află primul cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile  Ziarului din Muscel și pe pagina de Facebook, pe Youtube pe grupul Cititorii Ziarului din Muscel, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp.

Ultimele Știri

Asta înseamnă să fii mafiot! Să „spulberi” o femeie pe DN 73, Câmpulung-Pitești și să faci circ că ți-ai bușit mașina!

Asta înseamnă să fii mafiot! Să "spulberi" o femeie pe DN 73, Câmpulung-Pitești și să faci circ că ți-ai...

Alte știri din aceeași categorie