10.2 C
Campulung Muscel
duminică, 20 octombrie, 2024

Povestea înfricoșătoare a tunelelor secrete din Argeș care leagă județul, de altul și tot așa!

Alte Știri

Povestea înfricoșătoare a tunelelor secrete din Argeș care leagă județul, de altul și tot așa! Acestea sunt vechi de peste un secol și leagă două orașe importante pe sub munți. Au fost abandonate și nimeni nu știe nici de ele, dar nici motivul.

Povestea tunelurilor abandonate care leagă Argeșul de Vâlcea în munți a început la sfârșitul anilor 1970. Au fost finalizat în 1989 și au fost efectuate teste de trafic, dar nu au fost niciodată deschise. Cu toate acestea, încă mai există, iar aventurierii încă îl traversează cu vehicule off-road.

CITEȘTE ȘI. Hiuhuuuu. Pe câți kilometri de autostradă vom circula de la Pitești spre Curtea de Argeș, de la 1 decembrie?

Cu toate acestea, acest traseu avea și dezavantajul de a trebui traversate văile râurilor Argeș, Topolog și Simnic și cele două dealuri intermediare. Prin urmare, au fost proiectate două tuneluri, Ploștina și Gibei, pentru a traversa acele dealuri.

Lucrările de construcție la tunelul Gibei au început în martie 1979

CITEȘTE ȘI. Argeșul de poveste. Barajul spectaculos de la poalele munților care scrie povești de toamnă

Ideea de a lega Valea Argeșului de Valea Oltului cu o cale de comunicație terestră datează de aproape 130 de ani. Primul studiu de teren a fost efectuat de inginerul Mihail H. Romniceanu în ultimul deceniu al secolului al XIX-lea. Ideea de a conecta calea ferată Pitești – Curtea de Argeș cu calea ferată Podu Olt – Piatra Olt a fost reluată după Primul Război Mondial. Cu toate acestea, primii pași concreți au fost făcuți abia la sfârșitul anilor 1970.

Construcția unei căi ferate între Râmnicu Vâlcea și Curtea de Argeș, care ar fi redus distanța dintre Sibiu și București cu 125 km, a fost realizată în mare parte în perioada comunistă.

CITEȘTE ȘI. Hai să experimentezi dormitul în rulote, în nordul județului Argeș

Vechiul traseu prin Curtea de Argeș era considerat o deviere și greu de utilizat, astfel că în anii ’70 a fost studiat un nou traseu, mai direct. O echipă a Institutului de Proiectări Căi Ferate, a ajuns la concluzia că varianta cea mai avantajoasă era ace­ea care urma traseul Vîlcele – Tutana – Ciofrîngeni – Sîmnic – Râmnicu Vâlcea, traseul fiind mai scurt, mai puțin sinuos, și cu caracteristici mai bune de ex­ploatare.

CITEȘTE ȘI. Cel mai spectaculos drum care înconjoară Barajul Râușor a fost reabilitat!

Tunelul Gibei. Construcția unui viaduct mare și a două tuneluri fiind încredințată șantierului Ciofrângeni al IUG-CCF București. Pe lângă personal feroviar specializat, la lucrările de construcție a tunelului Gibei au participat numeroși mineri, precum și cadre și muncitori care fuseseră anterior implicați în realizarea galeriilor hidroenergetice de pe Argeș sau Lotru.

CITEȘTE ȘI. Barajul Vidaru înconjurat de urși! Râușorul de ce credeți? De vulpi

Inițial, tunelul Gibei a fost abordat doar de la un capăt, numit „intrare”, cu ajutorul unui scut complet mecanizat („cârtiță”), primul de acest tip utilizat pe rețeaua feroviară din România. Ulterior, secțiunile de tunel forate erau cămășuite suplimentar cu beton armat, cu ajutorul unui cofrag telescopic.

Întâlnirea celor două „cârtițe” a avut loc la 29 septembrie 1989, iar abaterea de la axa prevăzută a fost de numai 8 cm pe orizontală și 12 cm pe verticală. Cele două tuneluri erau finalizate în proporție de 100%, iar calea ferată Vâlcele–Bujoreni Vâlcea era aproape gata și urma să intre în funcțiune în prima jumătate a anului 1990. În 1989, trenurile de lucru funcționau pe întreaga linie, iar un orar pentru viitoarele trenuri de călători a fost publicat în Mersul Trenurilor 1991-1992.

CITEȘTE ȘI. Descoperire uluitoare pe traseul autostrăzii Pitești – Sibiu. E o imensitate care scoate la iveală multe secrete ascunse!

Cu toate acestea, linia a fost abandonată după Revoluția din 1989 și s-a deteriorat rapid. Un contract controversat semnat în 2000 pentru finalizarea lucrărilor a dus la demolarea liniei pe întreaga lungime a căii ferate, care a fost în cele din urmă anulat fără niciun progres pe șantier. Deși abandonat, tunelul Gibei, lung de 2.240 de metri, a trecut testul timpului și continuă să atragă aventurieri. Unii chiar conduc vehicule off-road prin el.

CITEȘTE ȘI. Abonează-te la canalul de WhatsApp – Ziarul din Muscel și află primul cele mai importante știri ale zilei

Urmărește știrile Ziarului din Muscel și pe pagina de Facebook, pe grupul Cititorii Ziarului din Muscel, pe Tik Tok sau direct pe canalul de WhatsApp.

Ultimele Știri

Hiuhuuuu. Pe câți kilometri de autostradă vom circula de la Pitești spre Curtea de Argeș, de la 1 decembrie?

Hiuhuuuu. Pe câți kilometri de autostradă vom circula de la Pitești spre Curtea de Argeș, de la 1 decembrie?...

Alte știri din aceeași categorie